Jesús Aumatell se califica de editor artesano. Con su editorial Emboscall se
implica en todo el proceso de confección del libro, desde el diseño a la
impresión y encuadernación, actividades que actualmente se encuentran
diversificadas y repartidas entre diferentes especialistas; pero sobre todo, su
actividad artesanal la justifica ante la voracidad de la industria editorial
que rechaza la producción minoritaria, y antepone lo comercial al valor
literario, una industria que exige grandes volúmenes de producción para
alcanzar los objetivos empresariales de ventas.
Jesús Aumatell no pretende alcanzar el territorio utópico de las maravillas o
de aquello que es excepcional, pero está convencido de que cuanto más abierta,
dinámica y productiva sea su práctica editorial, con más facilidad aparecerá la
obra de calidad.
Podemos ver su producción editorial en su web
Para conocer su opinión sobre los autores y sobre el mundo
editorial formulamos a Jesús Aumatell dos preguntas:
Quins factors fan que un escriptor esdevingui més o menys conegut?
Sincerament, aquesta és una qüestió que no em preocupa gaire. Per mi,
com a editor, m’interessa en primer lloc l’obra, qui l’hagi escrita és
secundari. Però és veritat que l’autoria pot condicionar la difusió i recepció
de l’obra. Jo crec que, tot i ser, com he dit abans, un aspecte secundari,
l’autor sovint es valora més que l’obra, fins al punt que de vegades, sota
determinades signatures, es fan passar obres menors com si fossin autèntiques
meravelles. Això s’esdevé perquè, per part de
les grans empreses editorials, es tracta els autors com a “marques”. Així, a
través de grans esdeveniments totalment prefabricats (premis com ara el
Planeta), i de la publicitat directa i indirecta en els mitjans que controlen,
aquestes empreses elaboren imatges d’autors sota les quals vehiculen productes
de consum. El més trist és que per a la majoria del públic, els
autors de referència són aquestes icones buides, titelles a mans del sistema.
Al marge d’això, som molts que treballem per oferir alternatives
editorials, i amb la nostra col·laboració els autors poden anar desenvolupant
les seves obres de forma lliure, sense les imposicions del màrqueting. La
imatge de l’autor que se’n crea és molt menys popular, però molt més real, i
l’obra que hi va associada és autèntica, ja que obeeix a les pròpies lleis
creatives de l’autor –en evolució en contacte amb el públic–, no pas a les
fluctuacions de les modes i els mercats.
Quina és la teva opinió respecte el panorama editorial actual?
Com ja apuntava en respondre l’anterior qüestió, hi ha, d’una banda,
les grans empreses comercials, conglomerats que controlen (o tenen participació
en) no només editorials, sinó d’altres empreses que s’hi relacionen més o menys
directament, com distribuïdores, mitjans de comunicació o cadenes comercials.
Aquestes empreses creen productes de consum, ja que posen per davant de tot el
benefici econòmic, mentre que l’aspecte cultural els importa molt poc.
I, en l’altre extrem, petits editors pràcticament artesanals que
s’impliquen personalment i directament en tot el procés d’elaboració i difusió
del llibre, perquè la seva tasca respon a una vocació. Per a ells, més enllà
d’obtenir els recursos per a la pròpia subsistència, busquen realitzar-se
personalment en la tasca que desenvolupen, perquè consideren que aporten
quelcom a la societat, necessari tot i que no es valori adequadament. Perquè
els escriptors –poetes, narradors, assagistes...– són necessaris per tal que
elaborin artísticament, amb la paraula, el nostre món circumdant i ens ajudin a
comprendre’l molt més profundament i diversa.
Entremig, és clar, hi ha tota una gamma de propostes editorials, en què
aquests dos extrems es barregen en distintes proporcions.
Estem, però, en una època de crisi –canvi–, i sembla que el extrems es
reforcen en detriment de les plataformes “centrals”.
Jesús Aumatell (emboscall)
És admirable que hi hagi gent que prengui riscos en el món editorial!
ResponderEliminarQue duri!
Blogger Francesc Puigcarbó dijo...
ResponderEliminarEditor artesà: o està boig o és un lletraferit romàntic, però segur que hi perd diners i guanya en auto estima i satisfacciò personal.
salut
29 de julio de 2014, 19:46 Eliminar
Primer, vocació de lluita.
ResponderEliminarcanela988 dijo...
ResponderEliminarHola Miquel, que Interesante la creación de este espacio para las minorías literarias. Suerte con esta nueva etapa en la que te has embarcado. Lo comparto en Google+ ya que me parece una iniciativa de lo más romántica y como siempre digo para que están los sueños sino para perseguirlos.
Un cordial saludo.
30 de julio de 2014, 11:55 Eliminar